شونیشت پاجی
شونیشت پاجی
ساعت | بازدید : 2053 | | ( نظرات )

                                                     پاجی در میانه های جشن آسمانی بهار


                                       به نوم اون خدایی که کریمه                ونه تون مهربون تر من ندیمه
                                      خدایی که خله بخشنده هسته            ونه جا مهربونی زنده هسته

هنگامی که بهار از کوهساران پدیدار و برف در تابش آفتاب آب می شود ، هنگامی که نخستین سبزه از درخت خود را می نمایاند و نخستین گل در سبزه می روید ، هنگامی که محنت زمستان ، از بلند ها تا اعماق دره کوچ می کند و زیبایی بهار پدیدار می شود ، هنگامی که چشمه ها از کوهساران می جوشد وسبزه ها همه جا را می پوشاند ؛ نوای زندگی با برکت آغاز می شود .
اهالی پاجی امسال زندگی را با نام «مادر» به بهار گره می زنند و خاطرات مهربانی ها ، شب زنده داری وغمگساری ها ی کنار گهواره ، و راه رویش و رویاندن مادران آسمانی را بازخوانی می کنند.
مادران سرزمین من ، زنانی که پیراهن شان رنگ های خرم داشت ؛ سپید ، صورتی ، آبی ، رنگ بی رنگی ، رنگ کامل ، سبزه زندگانی ، اکنون همپای ماهتاب و چشمک ستاره ها از سطح خامش و بی نقشه فرش بلند شان می کنند ، آهسته و خرامان تک تک شان را به مراسم شادمانه یکرنگی ، یکدلی و همدلی به گل و سبزه می سپارند ، به همت فرزندان پاجی ، مادران آسمانی ؛ گل های این سرزمین ، کنار مهمانان گرامی در محل اجتماعات حسینیه پاجی مستقر می شوند.
مادران آسمانی را به محضر بهار به اکرام و احترام آورده اند ، بهار را به آب ، آئینه و سبزه و تولد مادر آسمانی «فاطمه» و پاسداشت و تجلیل از مادران خوب پاجی گره زده اند و شادی و لبخند را در بهار نکو به ارمغان آورده اند .
اما مردمان پاجی این مثال ستودنی را که می گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست را در عمل به تصویر کشیده اند .
تیم ستاد بزرگداشت شونیشت روستای پاجی منطقه دودانگه ساری در تجلیل از مادران آسمانی به تمام مردم مازندران سرسبز در آغاز بهار نعمت شکرگزاری را هدیه داده اند .
مردان و زنانی که در مدت زمانی دو ماهه سخت تلاش نموده اند تا درروز مقدس یازدهم بهار نودوپنج در روستای پاجی با حضورجمع کثیری ازمهمانان گرانقدرواهالی منطقه همایشی را در خورواستاندارد ملی فرهنگ و هنر برگزار نمایند ، آنان شبانه روز تلاش بی وقفه خود را در برگزاری این همایش بکار گرفته اند ، سختی کارشان با زوایای گوناگون پیدا و پنهان بود ، همه آنچه در توان داشتند بکار انداخته اند ، تدارک چنین برنامه منسجم و منظم حتما اتاق فکرکار آزموده و کاربلد را بهمراه داشته است ، آنان حتی برای زیبایی کارشان و استقبال از مهمانان همایش ، چند  روز قبل از مراسم در تمام روستا و اطراف آن به پاکسازی محیط از زباله و ناهنجاری پرداخته اند که این برنامه در نوعش خود بی نظیر بوده است .
از ویژگی های مراسم ، پذیرایی از مهمانان با غذاها و دل وسته های سنتی  حاصل هنرنمایی دختران آسمانی اهالی پاجی بوده است خوردنی های لذیذی که مادران در مراسم از هنرمندی دخترانشان به وجد آمده و سوپرایز شده اند .
تیم برگزار کننده ، روزی را در برگزاری همایش و مراسم رقم زده اند که مهمانان و ناظران برنامه به دست اندرکارانش از صمیم قلب از زیبایی و کیفیت آن تبریک و دست مریزاد می گفتند .
مراسم پاسداشت مادران آسمانی ، بر لبان مهمانان و اهالی پاجی و منطقه لبخند را به ارمغان آورده است .
جاری شدن لبخند ، همزمان با رویش بهاروحضوروبرکت سبزه زار ها در برنامه مراسم شونیشت تجلیل از مادران آسمانی بر اهالی مهربان پاجی مبارک باد .
                    محمد رضا خورشیدی پاجی  فعال فرهنگی 

 
    

                              



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرزمین یاسهای سپید و آدرس pajema.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.